Vad veganer har i köket

 
Rubriken kanske är en aning missvisande, jag är ju inte allsmäktig och vet vad alla veganer har i sina kök, det vore ju högst otroligt! men! detta är iaf vad två veganer alltid har hemma i skafferi och kyl och jag tror att många veganer kanske kan skriva under  på flera av dem. för nej, vi äter inte bara sallad...
 
 
 
 
soyadryck 
det finns ju en mängd olika mjölksubstitut med olika smaker och märken, de två största är nog soyadryck eller havredryck. Personligen är jag inget fan av havresmak (ger mig typ kvälvningar) utan gillar bättre soyadryck. Den här har vi alltid hemma mest för att ha i kaffet (ja, jag vet att det skär sig men det stör mig inte) när vi bakar använder vi soyadryck osötad. och jag önskar att vi alltid hade soyadryck med hasselnötsmak hemma, men så är tyvärr inte fallet.
 
 
 
 
citron 
många av de växtbaserade substituten är ganska söta upplever jag och saknar ofta syra, därför är citron enligt mig ett måste i alla veganers kylskåp! sedan tar den bort oönskad havresmak också..
 
 
 
 
vitlök 
bara för att det är gott till typ allt, kanske inte pannkakor då. men allt annat nästan.
 
 
 
 
 
grönsaksbuljong 
ba gott liksom
 
 
 
 
 
krossade tomater 
använder vi ofta till färs, lasange och pizza mm
 
 
 
 
 
imat 
blir alltid så glad när jag hittar i butik, iaf när den finns som en liter! Tack och lov smakar inte den här lilla rackarn havre märkbart. perfekt i matlagning men också i såser och som ost på pizza och lasange
 
 
 
pasta 
Skulle jag leva på en sak resten av livet så skulle det var pasta! Jag älskar älskar älskar pasta och allt gott en kan göra med det! hemma har vi alltid en miljon olika sorter, alla utan ägg givetvis. Spagetti är favoriten
 
 
 
 
frukt 
sedan jag började jobba i förskolan har jag blivit bortskämd med att få frukt två gånger om dagen. Nu ser jag till att alltid ha frukt hemma så jag även får på helgerna. jag äter minst 4-5 frukter om dagen. banan är min favoritfrukt.
 
 
 
 
olivolja 
Jag föredrar att steka i olivolja istället för smör, sedan är det ju förbaskat gott på pasta också! nomnom
 
 
 
 
 
Tomapurè 
använder vi ofta i såser, soppor och grytor
 
 
 
 
 
Bönor, linser, kikärter
vore väl inte någon riktig vegan annars, eller hur?
 
 
 
 
 
kryddor
Mitt bästa tips till alla nyblivna veganer eller någon som funderar på att bli vegan är att se till att ha massa kryddor hemma. I många veganska recept ingår en massa olika kryddor som även återkommer. sedan gör det maten mer smakrik också. testa!
 
 
 
Frågor på det? :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Måltidekologen

Hej!

Jag har en del frågor i ren nyfikenhet.
Är själv varken vegan eller vegetarian men har en del undringar. Mycket av vetenskapen är ganska kritiskt kring veganism. Och det är ju inte så konstigt iom att vi som människor behöver en rad näringsämnen för att fungera fint. Däribland vitamin B12.
Jag tror personligen att en vegetariskt kost fungerar i ett långsiktigt perspektiv men är efter att tagit del av vetenskapen skeptiskt till din form av diet. Eller ska man kalla det livsstil?
När jag ser dina livsmedel som du använder i detta inlägg inser jag och tolkar det som att du inte lägger någon vidare vikt vid miljö och huruvida matproduktionen påverkar vår miljö och den biologiska mångfalden.
Så, mina frågor är följande:
Hur tillför du din kropp vitamin B12 om du nu bortser från berikad produkter såsom havremjölk?
Hur ska en matproduktion fungera storskaligt utan naturgödsel, och vidare, hur ställer du dig till NPK?
Hur ställer du dig till GMO?
Varför är du vegan?
Hur komponerar du en fullvärdig måltid? Tänk, protein, fetter, kollisar osv.

Trevlig helg!
Jocke

Svar: Hej Jocke!Utifrån vad du skriver och hur du formulerar dig så upplever jag inte ett genuint intresse för vegankost utan mer som att du sätter dig på höga hästar och att du tycker dig "sitta inne på sanningen". Därför kommer jag inte att lägga ner tid på att besvara dina frågor denna gång, de är som sagt inte min uppgift att utbilda köttisar om vegankost. Den här bloggen riktar sig mer till folk som redan är veganer eller dem som funderar på att bli det. Om du är intresserad av veganism rekommenderar jag att du googlar, går med i "veganer sverige" på Facebook, eller ser filmen earhlings. lycka till!
Amanda

2015-07-24 @ 17:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide